Guangzhou in China, dag 2

4 april 2017

Dag 2:

Heerlijk geslapen in mijn budgethotel. Wifi tot in de lobby en verder niet. Op de 16e verdieping is mijn hotelkamer.

Vandaag fietstocht en de fietsgroep vertrekt vanaf de Happy Monk, een café restaurant in district Yuexiu. Daar aangekomen werkte de google maps gelukkig even zodat het geen probleem was om daar te komen. Ben was onze reisleider tijdens de fietstour, op de foto’s is Ben de Chinees uitziende man, zijn moeder is Chinees en zijn vader is Amerikaans, hij is opgegroeid in San Fransisco en sinds 5 jaar in Guangzhou wat hem erg bevalt. Op de fietstour is een Belg, een Australische vrouw en twee vrouwen uit Engeland. Eén van de vrouwen woont en werkt sinds 4 jaar in Guangzhou als lerares Engels, ze kan na 4 jaar de taal wel al redelijk verstaan maar kan deze nog niet goed spreken. We beginnen de fietstour in het oude gedeelte van de stad. Het is vandaag een feestdag om de doden te eren dus een drukke dag. Ben vertelt over het eindigen van de Qing dynastie en het begin van Mao Zhedong en het begin van communisme en socialisem (folder cycle canton en Ben). De huizen die we hier zien lijken wel bouwvallen, het schijnt toch volgens Ben dat deze huizen op de erfgoedlijst staan in China omdat er nog maar 20 % is overgebleven. We bezoeken een tempel waar geen specifiek geloof wordt aanbeden, er zitten wat mannen die evenveel foto's maken als dat wij doen. Ze vinden het geloof ik erg grappig.

Daarna in het park waar we komen, people parc, dansen de mensen en er worden spellen gespeeld door de mensen die in het park zijn. Op de foto’s kun je dat zien. Daarna gaan we al fietsend langs de rivier om te eindigen bij de IFC tower. Ben vertelt ons dat er bovenop een soort restaurant is waar je iets kunt drinken met een fantastisch uitzicht. Het is half zes en de tour is ten einde, terug met de metro naar het hotel en onderweg wat eten. Spannend al dat Chinese eten, ik waag me er niet aan, dus gewoon iets bekends gegeten bij de Mac, wel erg maar als je die mensen hier ziet eten met stokken en ingewikkelde soepen durf ik het niet aan. De metro is handig maar stations zijn moeilijk te vinden zoals ik al eerde vertelde of zal het aan mijn zoekvermogen liggen (;? Hier weet Herman wel een antwoord op denk ik zo!! Nog even over het fietsen in het algemeen deze dag, Nicole zou hier helemaal gek worden, iedereen doet maar wat. Het fietsen doen ze op de voetpaden terwijl er een duidelijke afscheiding is tussen voetpaden en fietspaden, het grappig is dat er niemand boos wordt of dat er ongelukken zijn. Bijzonder omdat verder alles zo goed georganiseerd is en fiets en wandelpaden lijkt toch niet echt te werken. Alle fietsers bellen continue en daar lijkt niemand acht op te slaan. Grappig om dit als fietser in Nederland te zien. Uiteindelijk weer in het hotel beland om een verhaal te schrijven en even te netfixen, ik ben blij dat ik wat series heb gedownload :)..

1. Nicole:
    11 april 2017