19-22 april, Great Ocean Road, Australië

24 april 2017

19, 20, 21 april

Vandaag is Robert jarig en beginnen we aan de trip voor vier dagen naar de Great Ocean Road. De Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria.

In 1919 werd de aanleg begonnen door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. Ze bouwden eraan tot aan 1932. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is dientengevolge het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.

De weg wordt veel gebruikt door toeristen die onder meer het Port Campbell National Park en de rotsformatie De Twaalf Apostelen bezoeken (Wikipedia).

De eerste dag stoppen we in Torquay, daar even rondgekeken en verder gereden naar onze eerste stop in Lorne. In dit plaatsje hebben we geslapen in het Grand Pacific hotel, een hotel wat gebouwd is in 1875 en waar je de Dickensiaanse invloeden nog goed kan zien, een soort Fawlty Towers. De opgeknapte kamers zijn piepklein, gelukkig is er een gezamenlijk terras waar we die avond nog een paar uur hebben gezeten.

De dag erna (20 april) doorgereden naar Apollo Bay. Tussendoor gestopt op mooie plekken zoals in Cape Patton, prachtige uitzichten zijn er langs de hele Ocean road te zien. De Erskine waterfall is een mooie natuurlijke waterval die valkbij Lorne te zien is.  Dan door naar Kennett River waar veel vogels en koala’s zijn te zien. Voor de vogels kun je voer kopen en dan komen ze op je zitten, leuk als je van vogels houdt. De koala’s die hier in de bomen zitten zijn schattig, erg suf in de boom eten ze de hele dag eucalytusbladeren of ze slapen. Dan rijden we door naar het cape Otway lightstation, hier besluiten we niet meer in te klimmen en dat ons punt van uitzichtverzadiging genoeg is geweest voor vandaag.

21 april regen!! We hebben een zipline geboekt in en gaan op weg om te ziplinen in het Otway Parc. Aangezien ik hoogtevrees heb en het ook nog nat is zal het geen pleziertje worden. In dit park is er ook een tree topwalk. Het ziplinen viel achteraf erg mee en jammer genoeg hebben we geen foto’s omdat we dachten dat onze telefoon zou beschadigen en daarom deze niet meegenomen. Achteraf gezien viel het allemaal mee, foto’s had gekund! Nou ja, dan maar foto’s van de toptree walk, ik persoonlijk vond de treetop walk enger dan het ziplinen omdat je hier op een hoogte loopt van 40 meter en ziplinen doet op een hoogte van 20 meter. Het treetopwalk pad is zoiets als het boomkroonpad in Drente in Nederland. Leuk om te doen hier in Australië in een regenwoud (het regende dan ook die dag).

Daarna op weg naar de twelve Apostels, dit zijn rotsblokken in de Oceaan aan de Great Ocean Road, we hebben hier die middag rondgelopen en veel gewandeld. Het is daar prachtig, de rotsblokken lijken wel gedesigned door een kunstenaar maar het is allemaal moois wat de natuur voor elkaar heeft gekregen. Dezelfde natuur heeft er wel al voor gezorgd dat 5 van de twaalf apostelen in zee zijn verdwenen, een natuurlijk verloop.

Daarna op weg naar Portland om te gaan slapen om morgen naar de Grampians te gaan.

22 april op weg naar de Grampians, dit is een bergketen ten noorden van Portland, we rijden er in ongeveer 150 km naar toe. Robert is er de vorige week geweest en heeft toen een enge foto zittend op een rotsblok met diepte onder hem gepost op facebook. We gaan nu naar al de mooie plekjes in de Grampians, het is deze dag veel auto rijden en stoppen en naar de mooie uitzichten toe klimmen. Bij het fotomoment van vorige week zitten nu ook weer veel jonge mensen die op een uitstekende rotsblok gaan staan om een goed foto te maken doodeng!

Dan het volgende mooie plekje in de Grampians is de MacKenzie waterval is een mooie plek en er moeten heel wat treden voor worden afgedaald om deze te bezichtigen wat inhoudt dat deze ook weer moeten worden opgeklommen. Mooie uitzichten (zie foto’s). Kangoeroes en Emoes gezien. Daarna verder naar Ballarat, dit is een dorpje wat vroeger rijk is geworden door de goudmijnen.